Helder zijn over transparantie!


Minister Wopke Hoekstra doet, na de ophef van begin dit jaar, de discussie over transparantie opnieuw oplaaien. Maar transparantie is back and here to stay.. De pleuris is weer uitgebroken. Tout la population d’assurance valt weer over elkaar heen.

“ Als de klant niet op de hoogte is van het feit dat hij betaalt  voor dienstverlening, bestaat de kans dat hij niet vraagt om de dienstverlening waar hij recht op heeft”.



EN WAAROM?

Iedereen weet inmiddels dat je tussenpersoon bemiddelt in de totstandkoming van een verzekering (bron: overheid.nl) en hij daarvoor wordt beloont door de verzekeraar (provisiepercentage van de premie)

Minister Hoekstra wil duidelijk hebben wat je betaalt voor het advies van de assurantietussenpersoon.

Waarom wil hij dat? Dit geeft hij aan in het interview met het vakblad AM van 18 oktober jl. – (quote)”Transparantie moet ervoor zorgen dat een klant weet wat een adviseur voor hem of haar kan doen en wat hij daarvoor direct dan wel indirect betaalt. Als de klant niet op de hoogte is van het feit dat hij betaalt voor dienstverlening, bestaat de kans dat hij niet vraagt om de dienstverlening waar hij recht op heeft.”

 

Eigenlijk zegt hij hiermee dat de huidige beloningsstructuur te vaag is. Het is niet duidelijk genoeg dat wij met z’n allen die beloning (provisie) betalen! Dit zit ingebakken in de premie die wij aan de verzekeraar betalen en de verzekeraar betaalt de tussenpersoon de afgesproken provisie.

 

TRANSPARANTIE

Wat heeft die transparantie nu voor impact voor jou als ondernemer. Nou, best wel veel eigenlijk.

Minister Hoekstra wil nu duidelijkheid scheppen dat wij met z’n allen elk jaar die 15 tot 17% van die premie aan de tussenpersoon betalen. Betaal je, als ondernemer, jaarlijks zo’n € 50.000,- premie dan is € 7.500,- tot € 8.500,- daarvan voor je tussenpersoon voor zijn geleverde diensten. Het enige wat de Minister dus duidelijk wil maken “staat die € 8.500,- wel in verhouding tot de daadwerkelijk geleverde diensten”?

 

                           

“Op het moment dat je met een ondernemer om tafel zit en jij moet als adviseur transparant zijn over je brutowinst – want dat is de provisie – sta je meteen op achterstand”.

 

 KRITIEK

De kritiek is natuurlijk niet van de lucht. Hier wat reacties van brancheorganisaties Adfiz, Commissie Financiële Dienstverlening en Organisatie van Financiële Dienstverleners in het AM van 21-10-2019.

OvFD-voorzitter Christian Dijkhof: “De roep om actieve transparantie is een soort populistische polonaise.” Edwin Herdink van CFD zegt ; “ Het is een nobele gedachte, maar de klant gaat echt niet meer nadenken over de diensten van het intermediair als hij de hoogte van de provisie ziet.” Verder zegt Dijkhof; “Als de adviseur een-op-een moet laten zien wat de provisie is op schade (15 tot 17 procent provisie van de premie), laat geen enkele weldenkende ondernemer de hoogte daarvan nog bepalen door de verzekeraar”.

Volgens Dijkhof OvFD; “Transparantie ondergraaft je positie als zakelijk dienstverlener”. “Op het moment dat je met een ondernemer om tafel zit en jij moet als adviseur transparant zijn over je brutowinst – want dat is de provisie – sta je meteen op achterstand. Hij zou mij ook niet laten weten wat zijn bruto verdiensten zijn.”

Dit is hoe adviseurs over jou en mij denken. Dit noemen ze “je klant centraal stellen.” En ik mag toch hopen dat jouw verzekeringstussenpersoon jou vraagt wat je brutowinst is. Hoe wil hij anders jouw brutowinstbelang bepalen voor je bedrijfsschadeverzekering?


DUIDELIJKHEID IS WAT WE ALLEMAAL WILLEN

Waar het mij en jou, als ondernemer, om zou moeten gaan is dat hij (de assurantietussenpersoon) het beste verzekeringsproduct voor je afsluit. Met goede voorwaarden en een goede prijs. Echt niet altijd de laagste. Hij moet voldoende aantal producten vergelijken bij verschillende verzekeraars waar hij niet aan gebonden is. Dat is wat de Minister van Financiën wil. En eigenlijk moeten we dat allemaal willen, toch?

 

                                          

“Bij het kiezen tussen en het aanschaffen       van financiële producten is meer kennis nodig dan bij het kopen van een pak suiker.”


 

WAT IS NU HET PROBLEEM?

Dat jij als ondernemer niet mag weten hoeveel geld DE TUSSENPERSOON aan jou verdient? Ik hoor ze het zeggen; “ Ja maar bij de supermarkt weet je toch ook niet wat ze op een pak suiker verdienen. Daar is Minister Hoekstra duidelijk over; “Bij het kiezen tussen en het aanschaffen van financiële producten is meer kennis nodig dan bij het kopen van een pak suiker.”

Daar komt nog bij dat we in de supermarkt keuze hebben welk pak suiker we willen hebben. De kwaliteit van de suiker is vaak bepalend voor de prijs en daarbij ook de hoogte van de winstmarge. Bij keuze in adviseurs heb je dat niet. De beloning van de adviseur is altijd dezelfde 15-17%, of je nu een goede adviseur hebt of niet.